امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://matinsan.cloob24.com
0
استروما (Stroma)

استروما به حالتی گفته می شود که میسلیومهای قارچ خوراکی به صورت توده پنبه ای در می آیند و ممکن است در پتری دیش، اسپاون، کمپوست و یا در سطح خاک پوششی ظاهر شوند. در صورتی که استروما در سطح خاک پوششی ظاهر شود (که غالبا چنین است)لکه هایی از خاک پوششی توسط میسلیوم هوایی قارچ کاملا سفید شده و به صورت یک نمد مانع از نفوذ آب به داخل خاک پوششی و تبادل هوا بین کمپوست و فضای سالن می شود.
دلایل بروز استروما عبارتند از:
1. کمبود مواد غذایی در پتریدیش
2. آلودگی باکتریایی اسپاون (حالت ضعیف که قابل مشاهده نیست)
3. استفاده از نژاد ضعیف و یا در حال دژنره شدن
4. سطح بالای دی اکسید کربن (تبادل ناکافی هوا)در سالن
5. خشک بودن سطح خاک پوششی
6. پایین بودن رطوبت نسبی سالن یا هوای ورودی
7. بالا بودن درجه حرارت سالن و یا کمپوست
اگرچه عوامل فوق محیطی هستند، اما باعث القاء بیان و یا خاموشی ژنها می شوند. اینکه تغییرات حاصله ژنتیکی است و یا اپی ژنتیکی، هنوز مشخص نیست. در بعضی موارد استروما برگشت پذیر بوده است. در اثر پنبه ای شدن، میسلیومهای هوایی ممکن است بمیرند و رنگ قهوه ای به خود بگیرند. در اثر رشد بیش از حد میسلیوم، لکه های حاوی استروما نسبت به آب غیر قابل نفوذ می شوند و در روی این لکه ها قارچ خوراکی ظاهر نمی شود، چون میسلیومها در سطح استروما می میرند.
برای پیشگیری از بروز استروما توصیه می شود القای پین دهی در زمان مناسب صورت بگیرد و از بروز هفت مورد فوق الذکر ممانعت شود. استروما به خودی خود قابل علاج نیست. چون لایه فوقانی میسلیوم مرده است. اما می توانید با خراش دادن لکه های دارای استروما با چنگال یا چاقوی تمیز یا هر وسیله دیگری، مشکل نفوذ ناپذیری لکه ها را حل کنید. اکیدا توصیه می شود که از دست زدن به خاک پوششی جدا خود داری شود. چون این کار باعث بروز آلودگی های دیگری می شود. برای خراش دادن لکه های استروما مطمئن شوید که وسیله مورد استفاده استریل است (با استفاده از الکل یا شعله آتش)و شخص انجام دهنده نیز کاملا پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی است. هرگز میسلیومها را تحت هیچ عنوانی دست نزنید. با خراش دادن خاک پوششی، به میسلیوم شوک وارد می شود. حدود یک هفته طول می کشد تا دوباره محل تیمار شده را بپوشاند. اگر استروما سطح زیادی از خاک را پوشانده بود، خاک پوششی را کاملا برداشته و از نو خاکدهی کنید.
در صورت مشاهده استروما در پتریدیش و یا کیسه های اسپاون، برای تلقیح کمپوست از آنها استفاده نکنید، چون این ناهنجاری در حافظه ژنتیکی میسیلیوم ذخیره شده و در مرحله بعدی در روی کمپوست و یا سطح خاک ظاهر می شود. از پتری دیشی که استروما داده است، زیرکشت نگیرید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه